Laboratorní práce pro žáky partnerských základních škol
(ZŠ Břeclav – Slovácká, ZŠ Břeclav – Komenského, ZŠ Lednice, ZŠ Lanžhot, ZŠ Mikulov – Hraničářů) probíhají v rezervovaných pátečních termínech v odborných laboratořích Gymnázia a Jazykové školy Břeclav.
Žáci si prostřednictvím připravených úkolů a pracovních listů upevňují praktickou formou probírané učivo v přírodovědných předmětech s využitím moderních měřících souprav se senzory (od konce dubna 2014).
Žáci jsou rozděleni do 3 skupin, které se po 2 vyučovacích hodinách střídají v laboratořích fyziky, biologie a chemie.
Začátek laboratorních prací: 7:55 hod.
Konec laboratorních prací: 13:25 hod.
Rezervované termíny laboratorních prací:
21. 3. ZŠ Lanžhot
28. 3. ZŠ Lednice
4. 4. ZŠ Mikulov, Hraničářů
11. 4. ZŠ Lanžhot
25. 4. ZŠ Lednice
2. 5. ZŠ Lanžhot
30. 5. ZŠ Lednice
6. 6. ZŠ Lanžhot
13. 6. ZŠ Lednice
20. 6.
Nabídka témat laboratorních prací:
BIOLOGIE - Návrhy laboratorních prací z biologie pro žáky ZŠ
1. Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
2. Pozorování průduchů a trichomů
3. Izolace DNA z banánu (kiwi)
4. Důkaz škrobu a pozorování škrobových zrn
5. Pozorování prvoků v senném nálevu
6. Pozorování kroužkovců – pitva žížaly
7. Pozorování částí těla hmyzu
8. Oběhová soustava – měření krevního tlaku, srdečního tepu, EKG
9. Měření vitální kapacity plic
10. Dermatoglyfika – zkoumání papilárních linií
FYZIKA - Návrhy laboratorních prací z fyziky pro žáky ZŠ
7. ročník (možné i pro další ročníky) – zatím pouze bez označení (V)
Měření hustoty látek
Měření lidského těla – BMI index, trhací zkouška vlasů, mám plochou nohu?
Síla stisku ruky (V)
Měření tlaku chodidla člověka na podložku
Newtonovy pohybové zákony
Těžiště tělesa
Objevujeme Archimédův zákon (V)
Měření teplot (V)
8. ročník
Studium rovnoměrného pohybu - průměrná rychlost padajícího kornoutu
Zákon zachování energie - analýza pohybu skákajícího míče
Měrná tepelná kapacita látek
Měrné skupenské teplo tání ledu
Pozor klouže to - smykové tření
Měření výkonu člověka
Rovnováha na páce – netradiční měření hmotností českých mincí
Elektřina z ovoce a zeleniny
Základy meteorologie – teplota, tlak, vlhkost (V)
9. ročník
Měření účinnosti rychlovarných konvic
Kmitání kyvadla – frekvence a perioda pohybu
Kmitání pružiny (V)
Měření elektrického proudu a napětí, Ohmův zákon (V)
Měříme osvětlení, Absorpce světla (V)
Vodivost osolené a ocukrované vody (V)
Měříme hluk (V)
Měříme radioaktivitu (V)
Měříme magnetické pole (V)
Měříme rychlost zvuku
Pozn. (V) – využití měřících souprav se senzory
CHEMIE
Náměty LP pro žáky 8. ročníku ZŠ
Zařazení: Směsi, oddělování složek směsí
1. Stanovení teploty varu směsi
2. Jednoduchá destilace pomerančového džusu
3. Kruhová papírová chromatografie
4. Sloupcová chromatografie
5. Zkoumáme vodu z různých vodních zdrojů
Zařazení: Kyselost a zásaditost roztoků, měření pH, přírodní barviva
6. Indikátor z červeného zelí
7. Stanovení alkality pitné vody
Zařazení: Soli:
8. Hořící gel
9. Co dokáže kuchyňská sůl?
Zařazení: Rychlost chemické reakce
10. Faraonovi hadi
Zařazení: Chemie kolem nás
11. Příprava slizu
12. Příprava silikátového polymeru „hopskulky“
Náměty pro LP pro žáky 9. ročníku ZŠ
Zařazení: Redoxní reakce
1. Srovnání redoxních vlastností vybraných kovů pomocí zkumavkových reakcí
2. Elektrolýza roztoku NaCl za použití diafragmy
3. Elektrolýza v bramboře
Zařazení: Přírodní sloučeniny
4. Příprava mýdla
Zařazení: Polymery
5. Příprava silikátového polymeru „hopskulky“