Nástroje pro usnadnění přístupu

Léčiva ve vodním prostředí řeky Dyje

Často skrytým problémem, který může negativním způsobem ovlivňovat kvalitu životního prostředí a tím i lidského života, je přítomnost léčiv v povrchových vodách. Farmaceutika se dostávají do tohoto prostředí například prostřednictvím metabolitů (moč, stolice) člověka, který je používal ať už ústně, prostřednictvím tablet či kapslí nebo například při natírání těla krémy, gely či mastmi. Neopomenutelným zdrojem léčiv pro vodní ekosystémy je také voda z výroby nelegálních drog. Pro výrobu pervitinu a amfetaminu se používá extrakce pseudoefedrinu z běžně dostupných nesteroidních protizánětlivých látek. Tento zdroj se zdá být českým unikátem. Odhaduje se, že se v České republice do odpadu z ilegálních varen dostane přes 10t ibuprofenu a stejné množství paracetamolu v čisté aktivní formě (Svoboda a kol. 2009).
Jelikož se jedná o látky syntetické, mohou být škodlivé ekosystému a v konečném důsledku i člověku. Studenti břeclavského gymnázia se mohli při projektu „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“, který je součástí Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost ve spolupráci s Centrem pro výzkum toxických látek v životním prostředí (dále RECETOX) dozvědět, jak dochází k analýze léčiv ve vodním prostředí a sami se na daném výzkumu podílet.
Naši studenti se proto zúčastnili vzorkování vody z Dyje, přičemž se seznámili s technikami odběru bodových vzorků vod a sedimentů. Celkem odebrali šest vzorků z vody a tři vzorky sedimentu pokrývající lokality nad Břeclaví v okolí čistírny odpadních vod a pod samotnou městskou aglomerací. Zkoumané vzorky zpracovali ve svých laboratořích pracovníci RECETOXu a analyzovali vybrané přípravky osobní péče a léčiva pomocí vysokoúčinné kapalinové chromatografie - HPLC. Výsledky analýzy se nacházejí v příloze tohoto článku. Studenti našeho gymnázia se s nimi seznámili v prostorách RECETOXu. Zaměstnanci si pro ně připravili rovněž ukázky technik použitých při přípravě vzorku a vlastních analýz.
Díky uvedenému projektu si naše škola mohla pořídit zmiňovaný vysokoúčinný kapalinový chromatograf, což umožňuje našim studentům v dané problematice pokračovat buď v rámci laboratorních cvičení nebo v rámci prací SOČ.
RNDr. Alžběta Petrů


Jihomoravsky kraj