Od Petra Švece, Dagmar Gálové a žáků mediálního semináře
Dne 27. března 2017 proběhla na půdě našeho gymnázia soutěž v rétorice. Již potřetí změřili síly břeclavští a hodonínští gymnazisté jak nižšího, tak vyššího stupně.
Mladší žáci našeho gymnázia předvedli, že se umí vyjadřovat k náhodně vybraným tématům bez dlouhých příprav, mají zajímavé nápady a širokou slovní zásobu. Určitě se naši žáci nemusí za své výkony stydět, vždyť i v poměrně velké konkurenci, protože studenti hodonínského gymnázia přijeli skvěle připravení a odhodlaní zvítězit, což se jim nakonec také povedlo, jsme získali krásné 3. místo díky Marušce Dohnalové z 2.A.
Klání žáků vyššího gymnázia se skládalo ze dvou částí: individuálního rétorického výstupu a týmové debaty. V soutěži jednotlivců, kterou jsme začínali, bylo úkolem přednést improvizovaný dvouminutový proslov na vylosované téma. Soutěžilo se dvoukolově, nejprve si soutěžící losovali slovo a potom větu. Vítězství v této kategorii zůstalo doma, neboť první místo obsadila Barbora Vítová ze 7A. A to zcela zaslouženě – dokladem její výmluvnosti a jazykové pohotovosti budiž myšlenka z jejího výstupu na téma kartáček: „Když nenaučíme děti čistit si zuby, tak ze špinavých dětí vyrostou smradlaví dospělí.“ Druhé místo si svým brilantním výkonem zasloužila rovněž naše Viktorie Špačková (3C/4).
Po přestávce se debatovalo na aktuální téma „Politiku mi do školy netahej!“ Břeclavský tým (argumenty přednášely Barbora Vítová a Anna Neugebauerová, názory protistrany vyvracely Zita Ondráčková a Petra Zapletalová, závěrečného slova se ujala Viktorie Špačková) dostal nelehký úkol tuto tezi obhájit, tj. politika do školy nepatří. Hosté z Hodonína naopak argumentovali ve prospěch názoru, že do školy politika náleží. Porota (sestávající z pedagogů domácích i hostů a rovněž našich studentů) i publikum byly svědky zajímavé výměny názorů, z níž vyšlo vítězně družstvo hodonínského gymnázia.
Následovalo už pouze slavnostní vyhlášení vítězů, rozdělení knižních poukázek a dort pro vítězný tým. Odměnu si však odnesli všichni účastníci – v podobě účasti na aktivitách, které rozvíjejí představivost, logické myšlení, schopnost argumentace a učí nás pracovat v týmu.